سخنرانی دربنیاد مطالعات استراتژیک و بین الملل

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی جناب آقای فدایی فرد سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در مادرید

بنیاد مطالعات استراتژیک و بین الملل _ 24/9/1396

حضار محترم؛

در ابتدا مایلم از برگزار کنندگان این کنفرانس بویژه از جناب آقای میگل آلوارز رئیس محترم بنیاد مطالعات استراتژیک و بین المللی بخاطر ابتکار برگزاری این نشست سودمند تشکر نمایم. از حضور در جمع شما مفتخرم و امیدوارم در رسیدن به هدف این نشست و بهره گیری از نظرات مختلف برای درک بهتر از تحولات بین المللی و مواضع جمهوری اسلامی ایران موفق باشید.

حضار گرامی؛

امنیت درجهان بهم پیوسته کنونی، محدود و منحصر به ابعاد نظامی نیست و مقوله ای چند وجهی، درهم تنیده و فراگیر است. امروزه نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت را خرید و مستقر کرد. تجاری سازی ِامنیت، پدیده و معامله تازه‌ای است که با تلاش برخی قدرت های جهانی و دلالان تسلیحات وارد ادبیات سیاسی شده و تاسف آور اینکه مشتریان خوبی هم از میان کشورهای ضعیف و بی ریشه در این معامله دلار در برابر امنیت یافته‌اند. توجه شما را به معاملات تسلیحاتی کشورهایی جلب می کنم که منطقه حساس خاورمیانه را به انبار تسلیحات مرگبار  تبدیل کرده اند و می خواهند با اسلحه و مهمات صلح و ثبات بسازند. امروز امنیت مقوله ای پیوسته و متقابل است که درآن امنیت ِیکی در گرو امنیت ِدیگری است. عصر امنیت یکجانبه و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به پایان رسیده است. این درسی است که تحولات عراق و سوریه و یمن و افغانستان به قدرت‌های مداخله‌گر و کشورهایی که درصدد ایجاد نا امنی و تهدید امنیت دیگران برای رسیدن به امنیت موهوم خود بودند آموخت.

اولین آموزه رسیدن به امنیت پایدار، تکیه بر مردم بعنوان مهمترین مولفه امنیت و اقتدار کشور است. در این رابطه باید عیار همبستگی ملی و عشق به کشور و نظام سیاسی سنجیده شود. یک دولت خودکامه به فرض استقرار نظم و امنیت پلیسی، نمی تواند از پشتوانه حمایت ملی در حل مشکلات داخلی و مقابله با هجمه های سیاسی، اقتصادی و نظامی خارجی مطمئن باشد. سپس موضوع درون زایی امنیت بخصوص در حوزه صنایع استراتژیک و بومی سازی آنها مطرح می شود تا اتکا به بیرون از مرزها را به حداقل برساند. دولتمرد خردمند بخصوص زمانیکه کشور و ملتش در محاصره گروه های افراطی و تروریستی و کانون های آشوب و بی ثباتی منطقه ای و بقایش در معرض تهدید کشور خارجی باشد، باید همواره در بالاترین سطح آمادگی دفاعی باشد و دفاع و امنیتش عاریتی و اتکایی نباشد. توجه شما را به عملکرد دولتمردان جوان و بی تجربه کشوری جلب می کنم که برای امنیت داخلی و ماجراجویی های منطقه ای در سوریه و یمن به اجیر کردن مزدوران خارجی متوسل شد و گلوله، اسلحه و آب آشامیدنی هم از خارج وارد می کند و نتیجه اش را می بینید. سپس موضوع بسیج نیروها و امکانات کشور در مسیر دفاع و توسعه است. همبستگی ملی، بسیج نیروی انسانی و اتکا به توان دفاعی داخلی، سه ضلع مثلث پیروزی است. به موازات این اقدامات، در پیش گرفتن سیاست تعاملی سازنده، هم افزائی با همسایگان و یافتن شرکای استراتژیک قابل اتکاء لازمه امنیت پایدار است. ایجاد ترتیبات امنیت دسته جمعی، پیوندهای مکمل اقتصادی و سیاست های مشترک منطقه ای مهمترین ابزارهای موفقیت این رویکرد است.

با اغتنام از فرصت مواضع کشورم در خصوص برخی از مسائل منطقه ای و بین المللی را اعلام می دارم:

1- برجام توافقی بر مبنای برد _ برد و مشارکت و سازندگی میان ایران و جهان و حاصل بیش از دوازده سال اختلاف نظر و گفتگو و دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجة آن، مورد حمایت شورای امنیت ملل متحد و جامعه جهانی قرار گرفت و به صورت بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت در آمد. برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست، برجام سند شورای امنیت، و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است. اتحادیه اروپایی طرف اصلی برجام است و اسپانیا از اولین لحظات گفتگو تا آخرین مراحل توافق و اجرای برجام بدان متعهد مانده است.  برجام ایجاد یک تعامل نو در مناسبات جدید جهانی بر اساس چندجانبه گرایی و تعامل سازنده است. برجام هرگز مورد مذاکره مجدد یا تغییر و اصلاح قرار نمی گیرد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارگان صلاحیتدار بین المللی برای ارزیابی فعالیت های هسته ای ایران طبق برجام است که تاکنون 9 مرتبه رسما پایبندی کامل ایران به تعهداتش را تأیید کرده است. تمامی فعالیت های هسته ای ایران با اطلاع و تحت نظارت 24 ساعته آژانس صورت می گیرد. در جایی که حقوق بین الملل مبنای توافقات و تعهدات متقابل است، طبیعتا ایران از هیچ کشوری حتی آمریکا برای فعالیت هایش اجازه نمی گیرد.

2- بحران سوریه در ششمین سال خودش است. زیرساخت های سوریه نابود شده، صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر اواره شده اند و دامنه بی ثباتی آن به همه جای جهان گسترش یافته اما داعش، النصره و ده ها گروه تروریستی به پایان راه رسیده اند. شهرهای سوریه از دست  تروریست ها آزاد شده و پرچم خلافت داعش به زیر کشیده شده است. البته همچنان چندین هزار ترویست داعشی و دیگر تروریستهای مسلح جبهه النصره و احرار الشام در مکان هائی مانند ادلب استقرار ثبات در سوریه را به مخاطره می افکنند. اکراد مسلح و کسانی که به معارضه مسلح مشهورند را نیز باید به این بخش افزود. نوار پیروزی ها علیه تروریسم در سوریه از حلب  و حمص تا دیرالزور، رقه و ابوکمال بدان معنی است که ائتلاف سوریه روسیه ایران - حزب الله پیروز نهایی نبرد  بوده اند. اسد در قدرت مانده و مردم سوریه در مورد ساختار سیاسی کشورشان تصمیم می گیرند نه واشنگتن و دیگران. دولت و مردم سوریه دوستانشان را شناختند و در اینده سوریه جایی برای دشمنان آن وجود ندارد. دولت هایی که نیرو، تسلیحات و پول بسوی داعش سرازیر کردند و هنگام محاصره داعش در جبهه های مختلف برایشان مهمات فراهم کردند و در نهایت فرماندهان تروریست ها را از محاصره فراری دادند دوست مردم سوریه نیستند. همه سرمایه گذاری های آنها برای ایحاد بهار عربی تصنعی و تغییرات سیاسی تحمیلی در سوریه و روی کار آوردن رژیم دست نشانده خودشان که تا تقویت تروریسم و حتی تجزیه سوریه پیش رفت، اینک سوخته است و واقعیت فراتر از توهمات واشنگتن و تل اویو و دیگر حامیان آنان است. آنها هزینه اشتباه محاسباتی خود را می پردازند و قطعا رویای انها محقق نخواهد شد. اینک در دوران پساداعش، مساله صلح و ثبات و بازسازی و تعیین ساختارهای سیاسی منتخب مردم سوریه به اولویت های اصلی در سوریه تبدیل شده اند.

3- عراق کشور دوست مسلمان و همسایه خوب ایران است. ما دارای منافع و مخاطرات مشترک هستیم. علقه های فرهنگی و تاریخی میان ملت های ما بسیار عمیق و قوی است. از سوی دیگر، عراق کشوری تأثیر گذار در تحولات منطقه، صحنه تاخت و تاز تروریست های تکفیری و دارای مرز مشترک 1600 کیلومتری با ایران است. مجموعه این ملاحظات باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران دارای روابطی بسیار مستحکم با عراق باشد. بر این اساس از ابتدای بحران تکفیری داعش در عراق، جمهوری اسلامی ایران بنا به تقاضای دولت عراق کمک‏ های مستشاری به این کشور داشته و به آزاد سازی مناطق راهبردی عراق مانند موصل کمک نموده است. ایران با حمایت‏ های قاطع نظامی، هم مانع تهدید تجزیه عراق شد و هم تمام جریان‌ها و گروه‌ها را برای تقویت دولت مرکزی عراق تشویق نمود. در آزادی کشور عراق از چنگال تروریست ها، اراده دولت عراق برای نمایش اقتدار و حفظ تمامیت ارضی خودش، همبستگی گروههای سیاسی، اتحاد شیعه و سنی، نقش مرجعیت شیعه در بسیج شیعیان برای آزادسازی مناطق سنی نشین تحت اشغال تروریست ها و هوشمندی دولتمردان عراق در بازشناسی دوستان واقعی از دوست نمایان ریاکار بسیار حیاتی بود. اما موضع سیاسی، کمک‏ های نظامی و مستشاری جمهوری اسلامی ایران به عراق در برون ‏رفت از بحران گروه‏ های تروریستی و تأمین امنیت با ارائه تجربیاتش در تشکیل بسیج مردمی و چگونگی تأمین امنیت شهر و مناطق آزاد شده موضوعاتی اساسی بود. کشورهایی که حشد الشعبی ( نیروهای بسیج مردمی) را تروریست می نامند، با فرهنگ سیاسی عراق و منطقه ما بیگانه اند و نباید انتظار داشته باشند که مردم عراق آنها را دوست خود بدانند.

4- با گذشت حدود سی ماه  از اقدام نظامی و محاصره زمینی هوایی و دریایی یمن و کشتار هزاران نفر از بیگناهان و نابودی وسیع زیرساخت های کشور و در حالیکه شهرهای مختلف هدف موشک باران و بمباران سنگین مهاجمین قرار دارند، نیروهای ارتش و جبهه مردمی در میدان نبرد حرف اصلی را می زنند و بی توجه به بمباران ها به تسخیر و تثبیت موقعیت خود در نقاط مختلف ادامه می دهند.  دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته برای چندمین بار با جامعه بین المللی همصدا شد و از کشورهای مهاجم خواست به جنگ وحشیانه در یمن خاتمه دهند. بمباران های  شدید مناطق مسکونی، استمرار محاصره  و بستن راه ها و عدم اجازه ورود کمک های انسان دوستانه نشان دهنده استیصال ائتلافیون است. دوران بازگشت سلطه کشورهای دیگر بر یمن سپری شده است. یمنی ها مستحق احترام هستند.  مردم یمن هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری نیستند. مناقشه یمن جنگ شیعه و سنی یا نبرد قبیله ای نیست. جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در اوضاع یمن ندارد و دخالت هر کشور دیگری را هم محکوم می کند. ایران در یمن نفوذ دارد اما حضور ندارد. تاریخ تشکیل و درگیری های انصارالله با عربستان از عمر جمهوری اسلامی بیشتر است. نفوذ ما بخاطر مواضع عادلانه و منطقی مان طی سال های گذشته و تنفر یمنی ها از دیگران نیز بخاطر سیاست ها و اقداماتشان طی دهه های گذشته است. هر کس تنفر کاشته باشد همان را درو می کند. اقدام نظامی و متهم کردن دیگران پاسخ مناسبی به اشتباهات تاریخی نیست. ما بر حل مشکل یمن از طریق گفتگو باور و اصرار می ورزیم. این گفتگو نیازمند توقف تجاوزات هوایی، شروع ارسال کمک های انساندوستانه به نیازمندان، راه انداختن گفتگوی یمنی _ یمنی در یک کشور بی طرف و تحت نظارت بین المللی و تمهیدات تشکیل یک دولت آشتی ملی است. توصیه می نماییم همه از ظرفیت های خود استفاده نمایند تا به جای بمباران و تجهیز و تسلیح گروه های رقیب، آنها را تشویق به گفتگو و مصالحه نمایند. بستن مرزهای یمن جز ایجاد سختی و مشقت برای مردم زجر دیده یمنی که تا هفت میلیون آن در معرض قحطی قرار گرفته اند، تاثیر دیگری نداشته است. اخیرا نیز علی عبدالله صالح بهترین ابزار برای ضربه به اتحاد حوثی ها از طریق کودتا برگزیده شد. اما طراحان کودتا باز هم در مورد ظرفیت اقدام و جایگاه مردمی جنبش انصارالله دچار خطای محاسباتی شدند. کودتای صالح 3 روز بیشتر دوام نیاورد و با مرگ متحد قدیمی عربستان در یمن، یکی دیگر از طراحی های منطقه ای به شکست انجامید.

5- حزب الله بخش تفکیک ناپذیرجامعه، دولت و پارلمان لبنان است. هم هویت حزب الله در تار و پود لبنان تنیده و هم در منطقه وجهان عرب واجد شأن و جایگاه ارزشمند است. حزب الله نقش اصلی را در مقابله با اشغال لبنان توسط اسرائیل، حضور داعش و جبهه النصره در لبنان و مرزهای آن و تضمین ثبات و امنیت لبنان داشت. بسیاری اطلاع ندارند که فعالیت اصلی حزب الله در لبنان علاوه بر مقابله با اشغالگران بیگانه ، امور خیریه، عام المنفعه، بیمارستان، درمانگاه، مدرسه، رسیدگی به فقرا و یتیمان و خانواده های بی سرپرست است. حزب الله یک نهاد قانونی، مشروع و مسئولیت پذیر و مورد احترام مردم لبنان است و بر اساس تصمیمات دولت و مجلس لبنان عمل می کند. عملکرد حزب الله در لبنان و منطقه مستوجب قدردانی و حمایت است. اینکه کسانیکه داعش و تروریست ها را ایجاد و مورد حمایت قرار دادند حزب الله را تروریست بنامند هیچ تغییری در هویت و محبوبیت حزب الله ایجاد نمی کند. حزب الله نیروی مقاومت در مقابل تروریسم، سرکشی و اشغالگری است. ستیزه جویی با حزب الله سناریوی دشمنان ثبات در لبنان و منطقه است. حزب الله یک قدرت منطقه ای است که در مبارزه چشم در چشم با گروه ترویستی داعش در خط مقدم جبهه بوده است و در منطقه خواهد ماند. انزوای حزب الله یک هدف کوته بینانه  و ماجراجویی برخی کشورهای منطقه  در زمین لبنان است. امیدواریم اروپا در تله ماجراجوئی و تصمیمات شتابزده آنها قرار نگیرد و ثبات لبنان را متزلزل نکند.

6- استعفای آقای حریری در زمان و مکانی اشتباه، با روشی غیرمرسوم و ادبیاتی غیردیپلماتیک اعلام شد که برای حزب المستقبل و متحدین لبنانی وی نیز تعجب انگیز بود. استعفای حریری با نوار شکست های منطقه ای برخی و شیوه انتقام گیری آنها بی ارتباط نیست. یازده ماه پس از ائتلاف طائفی در لبنان که با حمایت حزب الله، نخست وزیری حریری امکانپذیر گردید، حریری نتوانست منویات برخی را جامه عمل بپوشاند. درخواست آنها برای محدود کردن حزب الله، برای کنترل بر پارلمان لبنان، برای جلوگیری از اعزام سفیر به دمشق و برای مدیریت مهاجران سوری جامه عمل نپوشید و ناخرسندی عمیق آنان را از عملکرد حریری بدنبال داشت. شکست های پی در پی تروریست های تکفیری در سوریه و آزادسازی آخرین کلونی تروریسم در ابوکمال همراه با تقویت موضع داخلی و منطقه ای حزب الله بر شدت عصبانیت آنها افزود. البته آنها باز هم دچار خطای فاحش شدند. آنها تصور می کنند با این سناریوی ناپخته ائتلاف لبنان را از هم پاشیده، حزب الله را تضعیف، بر ایران فشار وارد ساخته و شکست تروریسم در سوریه را به تعویق می اندازند و توجهات بین المللی را از شبه کودتای داخلی، بحران مشروعیت و منازعه نسل جدید و قدیم شاهزادگان و خاندان منحرف می کنند، اما علاوه بر مناقشات داخلی، با گشودن جبهه های مختلف خارجی در ایران و عراق و سوریه و لبنان و یمن و قطر، خود را در محاصره قرار داده اند. اتکا به دلارهای نفتی و حمایت آمریکا و اسراییل نمی تواند معادلات میدانی را تغییر دهد.   

7- علیرغم اختلاف نظر مذهبی عمیقی که با علمای وهابی در مورد تفاسیر افراطی و غیرواقعی آنها از شریعت اسلام داریم، اما هیچگاه نقش و جایگاه مهم منطقه ای عربستان سعودی را نادیده نگرفته ایم و دچار توهم حذف عربستان سعودی از تحولات منطقه نشده ایم. بلکه همواره معتقد بوده ایم بدون همکاری و اراده سیاسی آنها، تروریسم نخواهد مرد و منطقه روی آرامش نخواهد دید. همه دولتمردان در مقابل انتخاب های مهم سیاسی قرار می گیرند که برای سرنوشت کشورها و ملت هایشان سرنوشت ساز است. برخی گرفتار نتایج انتخاب های فاجعه بار خود شده که بین آنها و ملت های منطقه فاصله عمیق ایجاد کرده است. آنها تفاوت بین نفوذ معنوی و سیطره تحمیلی را متوجه نمی شوند. اولی ناشی از دوستی و همکاری و عواطف مشترک و دومی در بستر زورگویی و بهره کشی و برتری جویی است. اگر کمی از هزینه های خود برای ایجاد گروه های تروریستی و براندازی در کشورهای منطقه را برای ایجاد رفاه و کاشتن بذر دوستی مصرف می کردند با چنین مخصمه منطقه ای مواجه نبودند. مشکلات منطقه ما موضوع عرب و غیر عرب و شیعه و سنی نیست. دوران طراحی های سیاسی بر اساس زبان و رنگ و نژاد و دین گذشته است و منافع و مخاطرات مشترک در فضای پیوستگی های جغرافیایی تعیین کننده راهبردهای سیاسی است. کشوری که ممکن است نماینده وهابیت باشد، خود را نماینده اهل سنت در جهان معرفی می کند. در حالی که فرقه های بزرگ اهل سنت مخالف سلفی گری و تکفیری هستند. ایران نوین یک واقعیت منطقه ای و بین المللی است که قابل حذف یا نادیده گرفتن نیست و در صدد حذف دیگران هم نیست.

8- آشکار است که ایران در بحرانی ترین منطقه جهان و در محاصره کانون های تروریسم و افراطی گری قرار گرفته است و برای تأمین امنیت مردمش باید آماده باشد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از جمله توانمندی های موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه طلبی های فاجعه بار را نخواهیم داد. با این تجربه وحشتناک که قدرتهای منطقه ای و جهانی از این تجاوز و نیز کاربرد هزاران موشک و نیز سلاحهای شیمیایی علیه ایران حمایت کردند و ایران را بی دفاع گذاشتند، منطق راهبرد دفاعی ایران مشخص است. همزمان جهانیان مشاهده می کنند که آمریکا و سایر قدرتهای جهانی از یکطرف صدها میلیارد دلار پیشرفته ترین سلاحهای مرگبار را به کشورهای همسایه ایران صادر می کنند و متقابلا ایران را مورد تحریم تسلیحاتی قرار داده اند و این در شرایطی است که بودجه نظامی ایران حدود ده  میلیارد دلار و یک دهم بودجه نظامی عربستان است و در مقابلِ بودجه نظامی هفت صد میلیارد دلاری آمریکا، بسیار ناچیز است. با توجه به واقعیت های مزبور و در حالی که سناریوی حمله نظامی به ایران همچنان روی میز آمریکا و برخی از رژیم ها است طبیعی است که ایران حفظ و تقویت توان دفاعی و ابزارهای بازدارندگی مشروع خود را جزء لاینفک حفظ تمامیت ارضی، امنیت و استقلال خود می داند و برای تحقق آن هرگز معامله  نخواهد کرد. همچنین دولت آقای ترامپ هیچ منطق و مبنای حقوقی برای محدود نمودن برنامه موشکی ایران ندارد، زیرا هیچ معاهده بین المللی وجود ندارد که براساس آن ایران را ملزم به کاهش توان موشکی اش کند به همین دلیل هم غیر از ایران، سی و یک کشور دیگرهم درشرایط فعلی موشکهای بالستیک دارند. علاوه برآن، برخلاف ادعای دولت آمریکا، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل،  ایران را از نظر حقوقی ملزم به توقف فعالیت های موشکی نمی کند. این قطعنامه صرفا از ایران دعوت می کند که از آزمایش موشک هایی که قابلیت حمل سلاح هسته ای دارند، پرهیز نماید. همانطور که "گروه بحران بین المللی" و "انجمن کنترل تسلیحات" آمریکا تایید کرده اند، اولا: این قطعنامه یک تقاضاست و نه یک دستور الزام آور و ثانیا: درمورد موشکهای با قابلیت حمل سلاح هسته ای است که ربطی به فعالیت های متعارف جاری موشکی ایران ندارد.

حضار گرامی؛

طی ماه های گذشته شاهد تحولات مهمی علیه تروریسم در سوریه و عراق بودیم. حزب الله تروریست های داعش و جبهه النصره را از لبنان بیرون راند و امنیت را به مرزهای لبنان و سوریه باز گرداند. حشد الشعبی و ارتش عراق توانستند با آزادسازی شهر قائم، آخرین مرکز تجمع تروریست ها را در شمال شرق کشور نابود کنند و خود را به مرزهای مشترک با سوریه برسانند و با پاکسازی دستجات پراکنده تروریست ها، پایان مبارزه با داعش را جشن بگیرند. از طرف مقابل دولت سوریه و نیروهای حزب الله موفق شدند حساس ترین و مهمترین پایگاه گروه های تروریستی را در البوکمال آزاد نمایند. قابل کتمان نیست که ایران، هم در بعد نظامی مبارزه با تروریسم و هم در فاز سیاسی صلح سازی از طریق مذاکرات آستانه عنصر تعیین کننده معادلات منطقه بود. واکنش های شتابزده آمریکا و رژیم اسراییل نشاندهنده عصبانیت آنها از نابودی تروریسم و به هم پیوستن جبهه مقاومت در عراق و سوریه و لبنان است. تحریم حزب الله و تهدید حشد الشعبی و تلاش برای بهم ریختن ثبات لبنان از نشانه های این دستپاچگی است. البته نمی توان گفت نابودی حکومت داعش به معنای از میان رفتن تروریسم خواهد بود بلکه با حضور هزاران تروریست و معارض مسلح، تنها شکل مبارزه تغییر خواهد یافت، لذا سوریه و عراق باید برای دوران پساداعش و مقابله با آن در حوزه های امنیتی برنامه و استراتژی های خود را داشته باشند.

ماجراي استقلال كردستان عراق طرحي براي تجزيه كامل اين كشور و كاشتن يك مرکز تشنج در کنار ايران بود، استعفاي حريري طرحي براي شورش داخلي و حذف حزب‌الله لبنان بود، کودتای علي عبدالله صالح عليه حوثي‌ها طرحي براي فروپاشي حكومت حوثي‌ها در يمن بود و بالاخره تشديد حملات مستمر هوايي تل‌آويو به سوريه نيز در جهت متزلزل كردن روند ختم بحران سوريه و بازسازي مجدد گروه‌هاي تروريستي است.

تصمیم فاجعه بار آقای ترامپ برای پذیرش بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس، ضربه سخت دیگری به دیوار بلند قوانین بین المللی و معاهده های سازمان ملل زد و در عین حال از پشت خنجری سمی به قضیه صلح فلسطین و اعراب با اسرائیل بود، مذاکراتی که امریکا سال ها خود اداره اش را بر عهده داشت و در طی دهه های گذشته همواره خود زیر و بم آن را مدیریت می کرد. این تصمیم که با مخالفت 14 عضو شورای امنیت و تمامی کشورهای جهان مواجه شد نشان داد که نباید به دموکراسی و صلح آمریکایی دل بست و اروپایی ها باید در انتخاب شرکای راهبردی شان بیشتر دقت  کنند.

ایران از گذشته، پرچم‌دار تسامح در حق ادیان و اقوام مختلف بوده است. ما همان  ملتی هستیم که یهودیان را از رنج اسارت بابلی نجات دادیم؛ ارمنیان مسیحی را با آغوش باز در میان خویش پذیرفتیم و در میان خود یک "قارۀ فرهنگی" و تنوعی کم نظیر از اقوام و ادیان را جای داده‌­ایم. این همان ایران است که همواره از مظلومان دفاع کرده است؛ ‌قرن ها پیش مدافع حقوق یهودیان و اکنون مدافع حقوق فلسطینیان است. ایران همان ایران حق‌جو و آرامش‌طلب است.

ما امروز در صف مقدم مبارزه با  تروریسم و تندروی مذهبی در خاورمیانه قرار داریم نه از موضع فرقه‌ای و قومی که از موضعی انسانی، اخلاقی و استراتژیک. ایران نه ­می­ خواهد، امپراتوری تاریخی‌اش را احیا کند و نه می­خواهد، مذهب رسمی­اش را حاکم کند و نه می­خواهد انقلابش را با زور سرنیزه صادر کند. ما برای ترویج فرهنگ و تمدن و رساندن پیام انقلابمان، در قلب ها وارد می­شویم و با عقل ها سخن می­گوئیم.

متشکرم

 

وزارت امورخارجه | رواديد الكترونيك | تماس با ما | نقشه سایت | جستجو | گالری تصاویر